Internationaal Kamermuziekfestival Den Haag heet nu Classical Encounters

Bezoek onze nieuwe website: www.classicalencounters.nl 


Festivaleditie 2018 4 - 8 april: For the love of Music

Het Internationaal Kamermuziekfestival Den Haag beleeft in 2018 zijn vijftiende editie. Een bijzonder jubileum en een goed moment om het publiek onze ‘nieuwe jas’ te presenteren. Vanaf 2018 zal het festival verder gaan onder een frisse nieuwe naam: Classical Encounters. 

Classical Encounters is een ontmoetingsplek voor (kamer)muziekliefhebbers en een broedplaats voor creatief avontuur. Het festival is niet alleen een podium voor muziek, maar ook zelf een laboratorium waarin musici de artistieke reikwijdte van hun muzikale performance onderzoeken. 

Onder het motto 'For the Love of Music' staat van 4 t/m 8 april 2018 de bijzondere relatie tussen de kunstenaar en mecenas centraal. Mecenassen hebben in de muziekgeschiedenis altijd een sleutelrol vervuld. Ze hebben niet alleen het ontstaan van nieuwe composities gefinancierd, maar vaak ook een creatieve rol gespeeld door bijvoorbeeld mee te denken over de inhoud van nieuwe stukken. Denk bijvoorbeeld aan Prins Lobkowitz die opdrachten gaf aan Beethoven, Baron Von Swieten die een groot weldoener was voor onder anderen Mozart, of de zeer welgestelde Zwitserse mecenas Paul Sacher die bevriende componisten als Bartók, Stravinsky, Berio en Strauss compositieopdrachten gaf. In deze editie presenteren we programma’s rond opvallende weldoeners en hun protegés. Het thema is niet bedoeld als pleidooi of zoektocht naar geldschieters, maar als een vinger aan de pols van de huidige stand van zaken, waarbij kunstenaar en liefhebber zich opnieuw tot elkaar leren verhouden.

WOENSDAG 4 APRIL 20:00 UUR | OPENINGSCONCERT: DE MECENAS VAN NU - WIE BIEDT ER MEER? - NIEUWE KERK DEN HAAG



In For the Love of Music onderzoeken we de symbiose tussen gever en artiest of componist. Wat is het geheim? Wat is de 'rente'? Hoeveel moed is er nodig om uw geld te laten 'werken' voor talent, voor de muziek, voor het hyper verfijnde samenspel, voor de klank?  

We vallen in dit openingsconcert direct met de deur in huis. Wat heeft u over For the Love of Music? Test uzelf! Laat u verleiden door niemand minder dan Dominic Seldis, meester met de hamer tijdens een realtime veiling van Martijn Paddings festivalcompositie. Zonder gulle gevers hadden componisten er immers onverrichterzake het bijltje bij neer moeten gooien. Stelt u zich eens voor: we waren van de meest schitterende meesterwerken verstoken gebleven... 

Wie gingen u voor? Twee voorbeelden vandaag. Sylvester Paumgartner trakteerde zijn gasten in de middaguren gul op de mooiste concerten in zijn grote huis in Steyr. Hij ontving er met open armen een keur aan musici, waaronder de in uitdijende kringetjes bekende Franz Schubert van wie hij het dartele lied Die Forelle zo onvergetelijk vond. Hij trok zijn portemonnee en bood der Franz een uitgelezen kans het liedthema door te ontwikkelen tot een bruisend kwintet voor violen, cello, piano èn? Juist ja: die contrabas, waar genoemde Dominic Seldis op zal schitteren!

Ander voorbeeld. Nadezjda von Meck schonk haar vertrouwen in het talent van Tsjaikovski. De 'resultaten' logen er niet om! Wat had ze er zelf aan? Haar leven kreeg glans met een hartstochtelijke correspondentie, haar bonzende hart versnelde bij de spanning van premières... Het is de zomer van 1880 als Von Meck besluit een nog jonge, magere, pas afgestudeerde muziekstudent uit Parijs in huis te nemen als muzikaal animator voor haarzelf en haar rijke kinderschare. Azend op een Prix de Rome, dan nog 'Achille', treint Debussy naar Interlaken, om tussen kristalheldere gletsjermeren onder de fiere Jungfrau, als een butler 'Le Son de la Musique' uit te serveren aan de familie Von Meck. Nadezjda's reislust brengt hem vervolgens naar Arcachon, Rome, Napels, Capri en Florence. Russisch oogt intussen vooral de bladmuziek op zijn lessenaar, drachtig van onbekende meesters die Von Meck hem voorschotelt, waaronder uiteraard Tsjaikovski. De charme en souplesse waarmee Debussy door het mobiele huishouden van deze mecenas vlindert, fladdert door zijn vroege smeuïge pianotrio waarin uw artistiek leider Eva Stegeman het voortouw neemt. 

Wat een allure, wat een stijl. Enter Martijn Padding, krooncomponist van het Koninklijk Conservatorium. In zijn suite bezingt Padding de gevers van onze tijd. Ze zijn er nog! Bent u er zelf ook een? Onder de hamer vandaag: Paddings hommage aan de gedroomde mecenas! Wie biedt?

Claude Debussy – Pianotrio in G-groot L. 3

Realtime muziekveiling
 Wie biedt er meer? o.l.v. Dominic Seldis

Martijn Padding - wereldpremière ‘Mecenas Suite’ (2018) voor viool, cello, klarinet, (bas)fluit, trompet, accordeon & percussie

1: Entree van Mecenas
2: Mecenas Shuffle
3: Mecenas spreekt 1
4: Portret Joop en Janine van den Ende
5: Nederlands Ministerie van Culturele Zaken
6: Portret Pieter en Francoise Geelen
7: Mars der Beschaving (kratje bier)
8: Portret Martijn en Jeanette Sanders
9: Mecenas spreekt 2

Franz Schubert - Forellenkwintet in A-groot D667 op. 114


Eva Stegeman – viool
Paul Komen – piano
Willem Stam – cello
Ilonka Kolthof – (bas)fluit
Floris Onstwedder – trompet
Lars Wouters van den Oudenweijer – klarinet
Vincent van Amsterdam – accordeon
Jeroen Geevers – percussie
Merel Vercammen – viool
Hannah Strijbos – altviool
Dominic Seldis – veilingmeester & contrabas




ZATERDAG 7 APRIL 11:00-15:00 uur - Landgoed Duivenvoorde, Voorschoten
15 jaar festival op Duivenvoorde
 



































































Wist u dat het festival en Kasteel Duivenvoorde al 15 jaar nauw verbonden zijn? Het allereerste festival in 2003 bestond uit drie concerten in één weekend op het kasteel..Sindsdien is het festival gestaag gegroeid en heeft het inmiddels al lange tijd zijn wortels in Den Haag. Het adellijke kasteel en zijn prachtige Marotzaal zijn steeds een vast onderdeel gebleven en nog altijd is het een geliefde Haagse buitenplaats bij onze bezoekers! Om deze duurzame samenwerking extra luister bij te zetten willen we onze bezoekers graag iets bijzonders bieden door ze dit keer gelegenheid geven kennis te maken met de schatten van landgoed.

Duivenvoorde is uniek. Het kasteel en woningen op het landgoed worden nog steeds bewoond en de wortels van het landgoed gaan terug tot in de 13de eeuw. Op zaterdag 7 april 2018 staat Classical Encounters in de huiskamers van landgoedbewoners rondom het kastee Het publiek wandelt over het landgoed en beluistert korte concertjes bij bewoners thuis. Er zijn rondleidingen in het kasteel en tussendoor biedt het nieuwe Paviljoen 'Hof van Duivenvoorde' – gelegen in een ommuurde boomgaard nabij het kasteel - de nodige horecamogelijkheden.

In de pronkzaal van het kasteel - ontworpen door hofarchitect Daniel Marot – kunt u drie prijswinnaarsconcerten bezoeken. Het Nederlandse Vioolconcours is bij deze editie onze partner op het gebied van talentontwikkeling. U hoort recitals van de winnaar van de categorie Oskar Back en van de winnaar van de categorie Davina van Wely. En een van de zogenoemde Performance Acts (een onderdeel in de 2e ronde van het Oskar Back concours waar de kandidaten een interdisciplinair onderdeel moeten bedenken en presenteren) mag acte-de -présence geven. Alles bij elkaar een uniek mini-festival binnen ons festival dat u niet mag missen! Kaarten voor dit onderdeel zijn vanaf nu te koop.


VRIJDAG 6 APRIL, 20.15 uur | Nieuwe Kerk Den Haag
Onder Vrienden - in het kielzog van Brahms met het ATOS Trio


































Kirchner – Novelletten opus 59
Von Herzogenberg – Pianotrio no 2 opus 36 in d-klein
pauze
Brahms – Pianotrio no 2 in C-groot

ATOS TRIO:
Annette von Hehn - viool
Thomas Hoppe - piano
Stefan Heinemeyer - cello


Musici worden niet alleen geholpen door een mecenas. Vaak helpen ze ook elkaar. Door een eigen concertserie te organiseren bijvoorbeeld en mekaar aan werk te helpen, zoals het ATOS Trio doet in Berlijn. Neukölln, zeg maar de schilderswijk van Berlijn, kozen de musici van dit gelauwerde pianotrio bewust tot thuishaven voor hun serie. En wat bleek? Met hun reeks 'Akkordarbeit' waren en zijn zij de eersten die klassieke muziek brachten in deze als 'problematisch' geframede wijk. Bij de start van de serie ontvingen ze nog steun van het Borletto-Buitoni Trust. Inmiddels zijn ze totaal op zichzelf aangewezen en vragen ze publiek en vrienden hen te helpen dit sociale initiatief voort te zetten. Zonder dragende ondersteuners geen continuïteit, het geld niet alleen hier maar zeker ook bij onze oosterburen. 

Duits is ook het programma. Drie bevriende componisten zijn met elkaar begaan en maken er samen het beste van in dit concert. De een geniaal, de ander briljant, de derde wellicht het meest evenwichtig. Brahms het genie, mag 'Frei aber einsam' zijn geweest, hij zocht voortdurend de warme kameraadschap. Heinrich von Herzogenberg – zelf eveneens componist – en diens vrouw, de briljante pianiste Elisabeth, stonden Brahms met raad en daad terzijde. Ze speelden zijn manuscripten door eer ze amper waren opgedroogd en gaven hem hun ongezouten kritiek. In hun correspondentie passeert met regelmaat ene Theodor Kirchner. Ziedaar de briljante natuur van de drie. Deze geboren pianist trof in zijn vader een rem op zijn muzikale ambities tot niemand minder dan de musicus Felix Mendelssohn hem complimenten en cruciale kansen gaf. Een glansrijke carrière als pianist en organist, geroemd om zijn handigheid, soms ook dirigent, ving aan. Excentriek en wispelturig bleek Kirchner niet in de wieg gelegd voor een stabiel burgermansbestaan. Uitspattingen en avonturen waren troef. Brahms boekte steeds meer succes en ontwikkelde zich tot een van de rijkste componisten van zijn tijd. Hij stopte Kirchner in nood wat van zijn duiten toe. Op kousevoeten manoeuvrerend rond Brahms, onderhield diens hartsvriendin Clara Schumann intussen een geheime affaire met Kirchner. Wellicht hoopte Clara deze problematische man tot grote hoogten te inspireren, als eerder haar evenmin gemakkelijke Robert. Zo hoog als Schumann steeg Kirchner niet. Zo trouw als haar Robert bleef Clara hem ook niet. Wel ontpopte deze Theodor zich tot een briljant miniaturist van korte stemmingsstukken. U gaat het bewijs daarvan ervaren met een dozijn Noveletten, gecomponeerd door Kirchner als eerbetoon aan Schumann, in een zinderende uitvoering door het ATOS pianotrio.

Het ATOS won sinds de oprichting – en ja dat was ook 15 jaar geleden – een bont boeket aan prijzen. Neem het vijfde internationale kamermuziekconcours van Melbourne. De optredens van de drie musici wekten er immens ontzag. Ze ontvingen er zowel de eerste als de 'Grande Prize', daarbovenop de Musica Viva Tour- én Audience Prize. Het was in de historie van het concours nog niet eerder vertoond.

 Waarom raakt het ATOS pianotrio zoveel mensen? Misschien ligt het antwoord wel besloten in de eigen visie. Deze musici streven er bewust naar de experimenteerzin van het strijkkwartet over te planten naar het domein van het pianotrio. Die niet aflatende gedrevenheid waar het strijkkwartet zo om bekend staat, om het samenspel tussen vier klankkasten en strijkstokken, zestien snaren, acht handen en vier kloppende harten tot in de puntjes in balans te krijgen. Nooit terugschrikkend voor extremen, telkens opnieuw je grenzen verkennend als het gaat om klank, dynamiek, puurheid van interpretatie en het je openstellen voor je publiek. Het ATOS maakt er zijn missie van en het pianotrio floreert erbij.

'Drie stemmen – één klank: Het soort van loepzuivere eensgezindheid in frasering, toon, gevoel en interpretatie dat de meest fijnzinnige kamermuziekensembles onderscheid', noteerde The Detroit Press over het ATOS trio. Geven en nemen, samenwerken, luisteren naar elkaar. U weet, beginnende politieke partijen hebben er ook in ons land maar al te vaak moeite mee. Van de kamermuziek valt voor menig Haags politicus nog veel te leren...







MECENASCONCERTEN - ZONDAG 8 APRIL

Doet u mee - For the Love of Music…?


“Vanaf het prille begin heb ik mijn festival tot een unieke ontmoetingsplek willen maken met ruimte voor inspiratie, experiment en dialoog. Kamermuziek leent zich hier bij uitstek voor omdat het de meest directe en persoonlijke manier van muziek maken is. Er is geen dirigent of leider. Er is alleen teamspirit, chemie én het gezamenlijk streven naar perfect samenspel. De huiskamer is de meest oorspronkelijke omgeving voor kamermuziek. Musici en toehoorders zitten dichtbij elkaar. Hierdoor springt de ‘vonk’ van de muziek snel over. De ultieme setting dus om de relatie tussen muziekliefhebber (mecenas) en musicus te onderzoeken…

Ik nodig u van harte uit op 8 april 2018 gastvrouw of -heer te zijn van een Mecenasconcert.”


Violiste, oprichter & artistiek leider Eva Stegeman


“Waar een Maecenas is, komt ook wel een Vergilius…” - Marcus Valerius Martialis (40-104 AD)

In 2018 bestaat het Internationaal Kamermuziekfestival Den Haag 15 jaar. Dit vieren we met een bijzondere jubileumeditie. Onder het motto For the Love of Music onderzoeken we van 4 tot en met 8 april 2018 de bijzondere relatie tussen mecenas en kunstenaar aan de hand van een rijkgeschakeerd programma rond belangrijke mecenassen en hun protegés. We volgen het voorbeeld van de man aan wie we het concept en de term ‘mecenaat’ te danken hebben: Gaius Cilnius Maecenas (70-8 AD), raadsman van keizer Augustus. Hij was financier van dichters als Horatius, Propertius en Vergilius. Tijdens zijn uiterst succesvolle carrière als diplomaat in het Rome onder keizer Augustus, verwierf Mecenas bekendheid als beschermheer van kunstenaars. Hij huldigde het principe dat men soms vrijgevig moet zijn, om later des te meer terug te krijgen.

In de het kader van het thema zijn wij voor een bijzonder programma-onderdeel op zondag 8 april 2018 (Mecenasconcerten) op zoek naar hedendaagse mecenassen die het leuk lijkt om ons festival te steunen in de vorm van het organiseren van een huisconcert in eigen huis. Hiermee grijpen we terug op de oorspronkelijke praktijk van de kamermuziek. Samen met muziekliefhebbers van vandaag de dag ontstaat zo een serie unieke huiskamerconcerten waarbij u als mecenas de kans geboden wordt om te proeven aan het vak van concert-programmeur. Zou u bijvoorbeeld het ATOS Trio of andere topmusici van het festival zelf willen uitnodigen en tegelijkertijd deze speciale festivaleditie willen helpen realiseren? Dit is uw kans, en nog wel in uw eigen salon!’

De Mecenasconcerten zijn dé gelegenheid om op niveau te genieten van kamermuziek in haar originele setting: intens, persoonlijk, met de muziek dicht op de huid. Als gastvrouw of gastheer programmeert u samen met artistiek leider Eva Stegeman het concert van uw eigen Haagse Huiskamer. U heeft als mecenas mede de regie: een unieke kans om zelf aan de wieg te staan van de samenstelling van een programma. In nauw overleg ontwerpt u het programma van uw dromen, passend bij uw ruimte en de ambiance. U bepaalt of uw gasten Bach, Schubert, Satie of Pärt of iets heel anders te horen krijgen en bijvoorbeeld hoe uitgebreid of beknopt een toelichting moet worden gepresenteerd. Ook een muzikaal-artistieke reflectie op een voor u relevant thema is bespreekbaar. Het concert kan zelfs interactief worden uitgevoerd. Als uw huiskamer het toelaat worden enkele openbare kaarten voor het concert verkocht en plaatsen we het concert in onze festival brochure. Maak van uw eigen huiskamer een inspirerende ontmoetingsplek! 

Zoals elk jaar komen tijdens ons festival topmusici van over de hele wereld bij elkaar. Met deze musici én het aanstormend kamermuziektalent van het Koninklijk Conservatorium verzorgen wij de Mecenasconcerten. De kosten voor het huiskamerconcert beginnen bij € 1.500 en zijn mede afhankelijk van uw artistieke wensen (denk bijvoorbeeld aan bezetting, duur van het concert, repertoire etc). Vanzelfsprekend bent u als mecenas eregast op ons festival.

Heeft u interesse? Neemt u dan contact op met zakelijk leider Onno Ephraim via directie@kamermuziekfestivaldenhaag.nl