Festivaleditie 2017 - Over de Grens

Woensdag 10 mei 20:15 uur - Nieuwe Kerk
Over de Grens met Gilles Apap



Johann Sebastian Bach – Vioolconcert in E
Joseph Horovitz (UK, 1926) – Jazz-Harpsichord Concerto (Nederlandse première)
Johann Sebastian Bach - Dubbelconcert in d
Henry Purcell
– Suite uit The Fairy Queen
Gilles Apap – Encores-potpourri met Irish polkas, jigs, reels, French waltzes, old time music, Roemeense muziek, blue grass en andere stukken
19:15 uur > Inleiding door Leo Samama: Upstairs Downstairs is van alle tijden

Als je íemand uitnodigt voor een festival met de titel Over de Grens, dan is het wel vioolvirtuoos Gilles Apap. Geboren in Algerije in een Franse familie woont de meesterviolist tegenwoordig in Los Angeles. Het overschrijden van (geografische) grenzen lijkt exemplarisch te zijn voor zijn concerten. Moeiteloos doorkruist hij een aantal eeuwen muziekgeschiedenis en combineert Bach, jazz, volksmuziek, bluegrass en zigeunermuziek.

 Apap staat bekend om zijn improvisatiekunst en bijzondere manier van presenteren. Hij communiceert op een onconventionele manier en laat je hernieuwd kennis maken met muziek die je dacht te kennen. Hij bundelt de krachten met het Musica Nexus Collectief. Artistiek leider Eva Stegeman stelde dit ensemble speciaal voor het festival samen. Ook schittert zij samen met Gilles Apap in Bachs Dubbelconcert. Klavecinist Patrick Ayrton, een vertrouwd gezicht in het festival, vertolkt de solopartij in Joseph Horovitz’ Jazz-Harpsichord Concerto. Over grensverleggend gesproken!

Yehudi Menuhin over Gilles Apap:
“For me, you are the example of a musician of the 21st century. You represent the direction in which music should evolve; on the one hand, the patrimonial respect of the precious classical works … on the other hand, the discovery of contemporary popular music and its creative element, not only in the improvisation, but also in the interpretation." (Yehudi Menuhin over Gilles Apap)

Gilles Apap > soloviool
Patrick Ayrton > (solo)klavecimbel

Musica Nexus Collectief
Eva Stegeman > viool & leiding
Eva de Vries > viool
Marjolein Spruit > viool
Raquel Campos Requena > viool
Jackie Xiao > aanvoerder viool 2
Ania Szafraniec > viool
Camilla Genee > viool
Joosep Ahun > aanvoerder altviool
Kardelen Buruk > altviool
Lois Loos > altviool
Milan Vrsajkov > aanvoerder cello
Aleix Sala > cello
James Oesi
 > contrabas
Marco Santos > jazz drums (Horovitz)

Normaal € 30,– | Ooievaarspas en jongeren t/m 27  € 12,-

Donderdag 11 mei 20:15 uur - Kasteel Duivenvoorde Voorschoten
Matangi kwartet - De blik naar binnen




















Joaquín Turina -
Serenata voor strijkkwartet 
Bedrich Smetana - Strijkkwartet nr. 1 in e -klein Uit mijn leven 
Pauze
Edvard Grieg - Strijkkwartet nr. 1 in g-klein

Kasteel Duivenvoorde heeft sinds de allereerste editie in 2003 een vaste plaats in het festival. De intieme, historische ambiance van het kasteel draagt bij aan de persoonlijke sfeer die onze festivalconcerten zo kenmerken.

Hoewel het thema dit jaar Over de Grens is, heeft ook het zoeken van componisten naar hun eigen nationale identiteit - binnen de grens zogezegd - veel mooie muziek opgeleverd. Het Matangi Kwartet laat horen hoe drie 19e-eeuwse componisten op zoek gingen naar de basis van hun muzikale afkomst. De Spanjaard Turina die Andalusische muziek schreef, de Tsjech Smetana die op zoek ging naar de kern van de Boheemse muziek, en Grieg die zich in een boerderij in Hardanger afvroeg wat Noorse muziek eigenlijk is...

De Matangi's stonden al langer op de verlanglijst van het festival, en nu is het zo ver. Toepasselijker kan het niet - een kwartet van binnen de Haagse stadsmuren!

Matangi Kwartet
Leo Samama presentatie

Normaal €30,- | Ooievaarspas en jongeren t/m 27 jaar €12,-


Vrijdag 12 mei 20:15 uur - Nieuwe Kerk
Grensoverschrijdend






















Joseph Haydn -
Uit het pianotrio in G-groot: Finale - Rondo all' Ungherese
Philippe Hersant - 11 Caprices pour deux violons (gebaseerd op teksten van Kafka en geschreven voor Philippe Graffin)
Maurice Ravel - Pianotrio in a-klein
Wolfgang Amadeus Mozart - Uit de pianosonate KV 331 in A-groot: Rondo alla  Turca
Bela Bartók - Selectie uit 44 Duo's voor twee violen 
György Ligeti - Strijkkwartet nr. 1 Métamorphoses Nocturnes (1953/54) 
Johannes Brahms - Uit het pianokwartet opus 25 in g-klein: Rondo alla zingarese 

Artistiek leider Eva Stegeman stelde een programma samen met kamermuziek van componisten die met een open blik in het leven stonden. Speciaal voor deze gelegenheid nodigde ze vier topmusici uit van over de grens, waaronder twee nieuwe gezichten voor het festival. Hannah Strijbos studeerde in 2011 cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam. Ook studeerde ze in Parijs aan het Conservatoire National SupÈrieur de Musique. Momenteel woont ze in Londen. Recent won ze de auditie voor solo-altist bij het Residentie Orkest. Violist Philippe Graffin behoort tot de absolute wereldtop en is een graag geziene gast op kamermuziekfestivals. Op zijn 18e-eeuwse instrument speelt hij net zo makkelijk oude muziek als hedendaagse componisten. Sinds hij werd ontdekt door Yehudi Menuhin speelt hij door heel Europa met gerenommeerde ensembles en orkesten. Hij heeft meerdere baanbrekende opnames op zijn naam staan.   

De componisten hebben één ding gemeen: ze vonden inspiratie in volksmuziek, ook in exotische elementen van over de grens. Zo liet Haydn in zijn pianotrio zigeunermuziek klinken dat daardoor later de bijnaam Gypsy kreeg. En Bartók reisde heel Hongarije, de Donaulanden én Turkije af op zoek naar de echte volksmuziek. 

Hoewel Ravel uit Baskenland kwam, vinden we pas in het pianotrio van de bijna 40-jarige componist een eerste kennismaking met zijn roots. Baskische ritmes worden (in het scherzo) gecombineerd met een vorm die gebaseerd is op Maleise dichtkunst: de Pantoen. Ligeti kijkt op zijn beurt naar landgenoot BartÛk en schreef in 1956 - net voordat hij Hongarije ontvluchtte - zijn meesterlijke strijkkwartet Métamorphoses Nocturnes. De eerste uitvoering (1958) vond plaats in Wenen door het eveneens uitgeweken Ramor Kwartet. 

Philippe Graffin > viool | Eva Stegeman > viool | Hannah Strijbos > altviool | Ursula Smith > cello | Florent Boffard >piano | Elsbet Remijn > verteller

Normaal €30,- | Ooievaarspas en jongeren t/m 27 jaar €12,-

Haagse Kamers 2017
Zaterdag 13 mei 14:00 - 16:30 uur | Muziekwandeling rond de Groot Hertoginnelaan 















Het is inmiddels een vast en geliefd festivalonderdeel: de Haagse Kamers!

In 2017 breiden we onze muziekwandeling uit tot zes locaties. Je wandelt door een karakteristiek stuk Den Haag langs drie locaties waar je kamermuziek beleeft in de zo persoonlijke setting waarin zij ooit is ontstaan: de huiskamer.

De meest veelbelovende ensembles van de conservatoria van Den Haag en Rotterdam presenteren zich met kamermuziek geïnspireerd door het thema Over de Grens. We vonden maar liefst vier ambassades bereid hun deuren te openen voor ons publiek  - een unicum! Op een ambassade bevind je je immers op extraterritoriaal grondgebied. Letterlijk over de grens dus, of misschien nog beter: tussen twee grenzen in...

NB: wegens strenge veiligheidseisen bij de ambassades verzoeken we u vriendelijk de namen van de Haagse-Kamers-bezoekers (zoals vermeld op het persoonsbewijs) bij uw bestelling op te geven.

Zorg svp dat u en uw gasten hun paspoort of ID-kaart meenemen.


Locaties en Musici

Residentie van de ambassadeur van België, Jacob Catslaan 12
Barrière, Romberg, Popper
Het KonCon Cello Duo (Koninklijk Conservatorium Den Haag)

Residentie van de ambassadeur van Noorwegen, Andreas Bickerweg 4
Nielsen, Röntgen, Grieg
Altéïde Blaaskwintet (Codarts Rotterdam)

Residentie van de ambassadeur van Frankrijk, Tobias Asserlaan 1
Françaix, Ligeti, De Groot
Furore Blaaskwintet (Koninklijk Conservatorium Den Haag)

Ambassade van Polen, Alexanderstraat 25
Ysaye, Händel-Halvorsen, Igudesman, Mozkovsky
Kristie Su & Karen Su - viool (Codarts Rotterdam)

Studio Sophia, Groot Hertoginnelaan 3
Liedrecital 'Boundaries': Mozart, Fauré, Schubert, Brahms
Ardelia Padma Sawitri - sopraan (Koninklijk Conservatorium Den Haag)
Petra Ruth Alexandry - piano (Koninklijk Conservatorium Den Haag)

Premiëre Parterre, Groot Hertoginnelaan 52
Rachmaninov, Henriëtte Bosmans
Artem Pianotrio (Codarts Rotterdam)

Tijdschema
Concert 1: 14:00 - 14:30 uur
Concert 2: 15;00 - 15:30 uur
Concert 3: 16:00 - 16:30 uur

In de week voorafgaand aan het festival ontvangt u per mail een routebeschrijving zodat u precies weet wanneer en waar u wordt verwacht.
 

Zaterdag 13 mei 19:00 - 19:45 uur  | Nieuwe Kerk
Over Grenzen Gesproken



















Anderklanken - resultaat van de compositieworkshop met Micha Hamel
Franz von Suppé - Leichte Kavalerie Ouverture
Edvard Grieg - Sigurd Jorsalfar suite, deel I
Christoph Willibald Gluck - Ouverture Alceste
Gustav Holst - Jupiter uit The Planets
Ludwig van Beethoven - Ode an die Freude uit Symfonie nr. 9 

Compositieworkshop Anderklanken o.l.v. Micha Hamel
12:00 - 17:00 uur | Haags Montessori Lyceum 
Nassau Bredastraat 5 

Wie het ontstaan van Anderklanken wil bijwonen is van harte welkom! De kinderen van Viotta Jeugdorkest werken aan een 15 minuten durende groepscompositie voor kamerorkest. Onder leiding en aanvuring van componist, dichter en dirigent Micha Hamel wisselen ze hun grenzeloze klankideeën uit en noteren die in een grafische partituur die op het concert het richtsnoer vormt van hun collectieve en hoogst persoonlijke muzikale betoog.

Viotta Jeugdorkest | Coen Stuit > dirigent | Micha Hamel > compositieworkshop Anderklanken


Normaal €10,- | Ooievaarspas en jongeren t/m 27 €5,-

Zaterdag 13 mei 20:30 - 23:00 uur | Nieuwe Kerk 
Late Night Concert: Grenzeloos

Vanaf 23:00 uur naborrelen en Meet & Greet met de musici














20:30 - 21:30 uur - The Planets

Wereldpremiëre van een nieuwe ensemble-bewerking (2017, arrangeurs Marijn van Prooijen & Gijs Kramers) van The Planets van Gustav Holst (1914/16)

Out of orbit! Het Late Night Concert blijkt elke editie opnieuw een hoogtepunt. Dit keer kun je getuige zijn van een heuse wereldpremiëre. Een gloednieuwe bewerking van The Planets - het beroemde magnum opus van Gustav Holst - staat letterlijk vers van de pers op de lessenaars van de musici. Op verzoek van artistiek leider Eva Stegeman smeedden Marijn van Prooijen en Gijs Kramers het symfonische werk tot een transparant kamermuziekwerk. Wat het resultaat zal zijn is voor iedereen een verrassing...

Citaten van baanbrekende geesten verbinden de planeten van Holst. De planeten-cyclus culmineert in een onvergetelijke ervaring: de eerste gecomponeerde fade-out in de muziekgeschiedenis; over grenzeloos gesproken... Hoe de muziek verdwijnt en in stilte overgaat, beneemt je de adem als een astronaut bij zijn eerste gewichtloze tuimeling buiten de dampkring.

22:00 - 23:00 uur - United in diversity

Verkwikt keer je na de pauze terug onder de kosmische koepel van de Nieuwe Kerk. Musici duiken overal op en de spreekwoordelijke glazen muur tussen podium en zaal is verdwenen. In hoog tempo wisselen muziekstukken elkaar af. Onze musici vieren de veelkleurigheid. United in Diversity - het motto van de EU -  wordt voor even klinkende werkelijkheid....
Zonder grenzen en zonder speellijst worden de teugels gevierd en kun je ongedwongen genieten van een prachtige avond. Het draait om eenheid en diversiteit, over identiteit en verbondenheid, maar bovenal gaat het om een muzikale belevenis vol verrassingen, grensverleggende eigenaardigheden, en muziek waar je misschien nooit zomaar naar zou zijn gaan luisteren. De speellijst krijg je na afloop mee naar huis.

Eva Stegeman > viool & artistiek concept
David Prins
> dramaturgie & beeld
Thomas Arntz (Aveq) > techniek & lichtontwerp

Joris van Rijn
> viool | Emi Ohi Resnick > viool & altviool | Mikhail Zemtsov > altviool | Jeroen den Herder > cello | Marijn van Prooijen > contrabas | Ilonka Kolthof > dwarsfluit, piccolo & altfluit | Aisling Casey > hobo & althobo | Ilse Eijsink > klarinet & basklarinet | Jos Lammerse > fagot | Laurens Woudenberg > hoorn & Flügelhorn | Niek Kleinjan > percussie | Huib Ramaer > verteller | Zangers van het Laurens Collegium Rotterdam

Dit programma komt tot stand in samenwerking met de Aveq Groep.

Zondag 14 mei 11:00 - 12:30  uur | Het Spaansche Hof: Balzaal

Prijswinnaarsconcert:

  • Grote Kamermuziekprijs 2017
  • Kameropera 'De Grens'




Het festival profileert zich al jaren als kweekvijver voor excellent jong talent dat zowel podiumkansen als samenspelervaring met gevestigde professionals wordt geboden. Sinds 2017 is het Koninklijk Conservatorium een vaste samenwerkingspartner op het gebied van talentontwikkeling.

Op 28 maart 2017 wordt tijdens de finale in de Jurriaanse Zaal van De Doelen in Rotterdam de jaarlijkse Grote Kamermuziekprijs uitgereikt aan het meest veelbelovende klassieke ensemble. Dit kamermuziekconcours komt tot stand dankzij een samenwerking tussen Codarts Rotterdam en het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Na afloop van de finale selecteert artistiek leider Eva Stegeman samen met de jury wie van de finalisten zich mag presenteren tijdens het festival in de Balzaal van het Spaansche Hof. Het ensemble en hun programma maken we op 29 maart op de website bekend.

Na de pauze verandert het decor. Het is 1918: de Eerste Wereldoorlog loopt ten einde en Keizer Wilhelm II verschijnt aan de grens om asiel aan te vragen in het neutrale Nederland. De Nederlandse regering is hier nog niet van op de hoogte, en in afwachting van een beslissing zit de Keizer (mezzosopraan Eva Kroon) een dag lang vast op het station in Eijsden. Hij raakt aan de praat met de stationschef (sopraan Ginette Puylaert), een man die in afkomst en karakter zijn totale tegenpool is. De discussie tussen de twee heren loopt hevig op, maar er is één punt dat ze gemeen hebben: totale machteloosheid over de situatie waarin ze zich bevinden.

Een historische gebeurtenis met actuele betekenis in het jasje van een compacte kameropera: De Grens is een korte voorstelling van een half uur die muziek heel dicht bij het publiek brengt, niet in de laatste plaats door unieke filmbeelden uit 1918.

De zangers Eva Kroon en Ginette Puylaert staan op het punt door te breken in de operawereld. De muziek wordt gespeeld (én geacteerd) door de Haagse violist Pieter van Loenen (winnaar publieksprijs Het Nederlandse Vioolconcours 2016) en het vernieuwende Collectief But What About (winnaar Grote Kamermuziek Prijs 2016) bestaande uit klarinet, accordeon, contrabas en slagwerk. De muziek is van de hand van Peter de Graaff, die in 2016 direct na zijn afstuderen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag als een van de jongste componisten een contract bij uitgeverij Donemus heeft getekend. Het libretto is van Yuri Robbers en de regie is in handen van Saskia Bonarius.

Normaal €17,50 | Ooievaarspas en jongeren tot en met 27 €8,75

Zondag 14 mei 14:00 - 15:00 uur | Het Spaansche Hof: Balzaal 
De Weg


"Weer een station. Ik zie borden Amsterdam...."














"Ik ben zó niets op deze aarde..."

In 'De Weg' vertelt Ekaterina het verhaal over de reis die zij als tiener aflegde met haar familie, een vlucht uit de voormalige Sovjet-Unie. Vanuit Oezbekistan leidde De Weg hen van grens naar grens, van land naar land. In een sober décor, bestaande uit een landkaart en een koffer, vertelt, speelt en zingt Ekaterina over het vallen en opstaan tijdens deze lange weg. Hoe vriendschappen anders blijken te zijn dan ze aanvankelijk leken. Hoe afkomst er van de ene op de andere dag toe doet en van invloed is op de dagelijkse dingen. Ze vertelt over vervreemding van het vertrouwde, van zichzelf, maar ook over een weg van veerkracht en hoop. Een aangrijpend vertelconcert, persoonlijk en herkenbaar, geïllustreerd met prachtige muziek.

Ekaterina Levental > Tekst en uitvoering (harp, spel, zang)
Chris Koolmees > Regie en vormgeving

Uit een artikel voor de website van UAF:

"Ontworteld zijn, ergens bij willen horen, volwassen worden om dan eindelijk weer thuis te komen; het zijn thema's die Ekaterina Levental in haar voorstelling De Weg op een bijzondere manier weet neer te zetten. Daarbij vertelt, zingt en begeleidt zij zichzelf op de harp. De onzekere, ontheemde tiener werd snel volwassen als asielzoeker in Nederland en werkte keihard om haar droom van een groots en meeslepend leven waarheid te laten worden. Inmiddels is ze een beroemd harpiste en operazangeres die over de hele wereld mensen weet te raken.

In een tijd van vrijheidsidealen, van glasnost en perestrojka, zag Ekaterina Oezbekistan langzaam uiteen vallen. Als joods meisje van zestien werd ze als apart geval behandeld in haar klas, geweerd in de lange rijen voor de winkels en uitgescholden door caissières. Haar vader besluit op een dag dat het genoeg is, het gevoel van uitsluiting, minachting en vernedering."

Zondag 14 mei 16:00 - 17:00  uur | Het Spaansche Hof: Balzaal 
Slotconcert: Als ik de liefde niet had...













Een programma over de liefde, nee, misschien juist andersom: stel dat je de liefde niet had? Is liefde eindeloos en idealiter onbegrensd of zijn grenzen juist van belang in het domein van de liefde? Wat betekent de liefde voor jou, voor je lief, voor je omgeving? Muziek die hierover gaat, muziek die soms schijnbaar harteloos binnenkomt, zonder kloppen. Een programma waarin culturen samensmelten en waarin traditie een andere klank heeft.

André Heuvelman > trompet | Wilmar de Visser > contrabas | Mike Fentross > chitarrone | Santiago Cimadevilla > bandoneon | Eva Stegeman > viool